Demando sätter fart på techrekryteringen genom att jämna spelplanen mellan kandidater och arbetsgivare

Demando sätter fart på techrekryteringen genom att jämna spelplanen mellan kandidater och arbetsgivare

2020-11-18

Det är varken en nyhet eller överraskning att rådande inlåsningseffekter försvårar för seniora utvecklare att ta steget vidare i karriären. Det kommer heller inte som någon smärre chock att den traditionella rekryteringsbranschen anses både daterad och snedvriden – och oförmögen att lösa problemet. Robert Areno, vd och medgrundare på den digitala jobbmarknadsplatsen Demando, ger sin syn på att vända upp och ner på den stagnerade rekryteringsbranschen och om att låta kandidaten ta en självklar plats i förarsätet.

Låt oss backa bandet. Robert som är uppvuxen i södra Dalarna, närmare bestämt Avesta, lät flyttlasset gå söderut mot de småländska skogarna i jakt på vidgade vyer och ny kunskap. Efter studier inom ekonomi och informationsteknik på Jönköpings Internationella Handelshögskola satte karriären fart på riktigt. Med en bakgrund inom teknik och familjens entreprenöriella ådra valde Robert att starta eget inom produktutveckling och e-handel. 

– Min tanke var att fortsätta på egen hand men det ändrade sig dagen jag stötte på min barndomsvän Samuel. Vi hade inte haft kontakt på länge när vi sprang in i varandra. Samuel berättade om att han upplevt stora problem inom rekrytering och kort därefter började jag, Samuel och Mathias tillsammans gro ett frö till vad som idag är Demando. Under 2015, efter en längre tids idégenerering och testande, lanserade vi Demando – redo att förändra rekryteringen från grunden och anpassa den till dagens arbetsmarknad.

Berätta, varför startade ni Demando?
– Allt började som sagt med att Samuel, som då arbetade som SAP-utvecklare, dagligen blev jagad av rekryterare via telefon och mejl. Till en början fanns det någon form av tjusning i att bli uppvaktad men med tiden blev det ett allt större irritationsmoment. Dessutom var rekryterarnas techkunskap ofta bristfällig. Vi ville skapa en plattform där kandidater anonymt kan registrera sig, dela sina kunskaper och preferenser utan att bli nedringda av påträngande rekryterare. Med Demando har vi vänt på perspektivet genom att skapa en marknadsplats där företag enbart kan kontakta de kandidater som vill bli kontaktade. På så vis blir det möjligt att hitta sömlösa matchningar på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. 

Nyckeln till en framgångsrik techrekrytering

Idag ser vi en uppsjö av traditionella rekryteringslösningar där headhunting och klassiska jobbannonser fortfarande är navet i affärsmodellen.

Hur skiljer sig Demando från andra, liknande tjänster?
– Högst ödmjukt men aningen självsäkert skulle jag våga påstå att det inte finns en liknande tjänst i Europa som den Demando erbjuder. Vi är en digital jobbmarknadsplats inom tech som erbjuder passiva kandidater, som inte aktivt söker nytt jobb, en möjlighet att sondera marknaden efter rätt erbjudande men ger även aktiva kandidater en möjlighet till att få konkreta erbjudanden.

Robert fortsätter:
– Det sägs att ungefär 15 procent av alla kandidater inom tech är aktivt jobbsökande, det vill säga använder sig av jobbannonser. Det innebär att resterande 85 procent är passiva och överväger ett nytt jobb först om rätt tjänst och arbetsplats dyker upp. Det här är ett av alla problem som den traditionella rekryteringsbranschen ännu inte löst. Istället fokuserar branschen på dyr headhunting eller har en förväntan om att de 15 procent jobbsökande kandidaterna ansöker till just dem. Med andra ord, Demando är idag den enda rekryteringstjänst där kandidaten är anonym och får möjlighet att beskriva dess personliga preferenser och dealbreakers för att att byta jobb. Allt på kandidatens villkor.

Det är ett faktum att dagens rekryteringsmetoder både är ineffektiva och tar lång tid, vilket även speglar ett av branschens största problem. Hur har Demando löst detta? Och hur lång tid kan det ta för en rekryteringsprocess att gå i mål?
– Det är så klart väldigt individuellt. Rekordet ligger på fem dagar, från det att företaget registrerat sig till att de skrivit på kontrakt med en kandidat. Vanligtvis brukar det ta två till fyra veckor beroende på hur bolagets processer ser ut. Demando möjliggör för företag att skapa attraktiva och personliga erbjudanden som en anonym kandidat direkt kan ta ställning till. Det resulterar i att båda parter går in på samma förväntansnivå i processen då faktorer som rollbeskrivning, ersättning och ambition redan är avklarat. Därmed handlar resterande del av processen om att kartlägga den personliga planen, verifiera kompetens och låta företaget sälja in sin vision till kandidaten. 

Att värna om värderingar 

Idag går vi en framtid till mötes där kandidaterna äger spelplanen med ett värderingsstyrt fokus – och där jobberbjudandet måste gå i linje med personliga värderingar och intressen. På frågan om vad som krävs av dagens företag för att vara konkurrenskraftiga i slaget om utvecklare, svarar Robert:

– Först och främst, företag måste förstå att rekrytering är synonymt med försäljning. Det gäller att ta reda på vad kandidaten söker och vill veta mer om för att sedan ställa det mot vad man som arbetsgivare kan erbjuda. Arbetsgivare måste utgå ifrån att kandidaten utvärderar arbetsgivaren lika mycket som arbetsgivaren utvärderar kandidaten. Det innebär att första intrycket för en kandidat är mycket viktigt och därför måste du som arbetsgivare vända på perspektivet. Fokus bör ligga på att se till att kandidaten får ett bra intryck, svar på alla sina frågor och eventuella tveksamheter. Därefter kan arbetsgivare tänka på sitt eget behov av tester. Det fina med ett sådant förhållningssätt är att kandidaten kommer känna sig tryggare i rekryteringsprocessen och får större utrymme att visa vem den är, vilket gör att du som arbetsgivare kommer få bättre förutsättningar att bedöma om kandidaten är rätt för er. I slutet av dagen handlar allt om drivkraft, inte om lön eller förmåner. Det väsentliga ligger bortom allt det där praktiska, det handlar om rätt utmaningar och krav för just denna kandidaten – det är något vi på Demando tagit fasta på.

Har du idéer på ett intressant eller roligt ämne att skriva om eller kanske till och med en redan färdig artikel? Klicka här för att läsa mer.

Demando