Så undviker ni att bli ett generiskt konsultbolag

2019-05-19

Om man ska hårddra det så är konsultbolag i grunden mer generiska än det typiska produktbolaget och har ofta svårare att sticka ut i bruset av alla jobbannonser. Det sätter större press på att konsultbolag måste bli tydligare med sitt ID och erbjudande i en redan konkurrensutsatt arbetsmarknad. Vad som gör just ert konsultbolag unikt och vad har ni att erbjuda som inte de andra bolagen har?  

Vi kan se spänningar på arbetsmarknaden, mellan kandidater som har en önskan om att jobba remote, jobba i team eller helst inhouse. Detta är typiskt sett inte sådana saker som man förknippar med konsultbolag. Vi vet dock att verkligheten ser annorlunda ut, att många konsultbolag har pågående inhouseprojekt. Man får oftast valmöjligheter till vilka tekniker man vill jobba med, att jobba agilt och i team är de sätt man verkar på och något som kunderna uppskattar. Man har dialoger med kunderna så att utvecklarna kan sitta remote, i vissa fall tar man in hela uppdrag inhouse.

Problemet är snarare att detta inte verkar ha övervunnit bilden av att man som konsult kommer man sitta på nya arbetsplatser varje vecka, i hörnet vid det där skrivbordet som ingen annan vill ha, och vänta på nästa arbetsorder av en chef man inte vet vilken den är. Den enda gången man får komma till sin egen arbetsgivares fina lokaler är när det är dags för den årliga “kickoffen” för övrigt den första och enda gången man träffar sin chef och sina kollegor. Varför är det så?

Förklaringen är nog tudelad, den ena är att det givetvis finns konsultbolag som fortfarande jobbar på det sättet. Det andra är att de konsultbolag som inte gör det inte varit tillräckligt tydliga på att så är fallet. Ofta jobbar man med employer branding i form av budskap, vilket även alla andra gör, i stil med att hos oss är individen den viktiga, vi ser personlig utveckling som en naturlig del av vår verksamhet etc. Problemet med dessa budskap är att de är samma oavsett om det verkligen är så eller inte.

Det blir inget personligt och konkret erbjudande som man som kandidat känner är ömsesidigt. På Demando ser vi tydligt en röd tråd bland de konsultbolag som lyckas sticka ut. Konsultbolag borde tänka ur perspektivet - vad gör mitt bolag och erbjudande unikt och vilka typer av kandidater vill vi locka och utifrån det paketera ett konkret, pricksäkert erbjudande till dessa typer av kandidater.

För att konkretisera detta skulle vi vilja ge tre exempel:

Exempel 1 - “Produktbolaget” : Utger sig inte för att vara det typiska konsultbolaget. Utan presenterar sig själva som många små produktbolag. De kan göra detta i och med att de kan erbjuda sina uppdrag inhouse, vilket i sig är ett konkurrenskraftigt erbjudande. Det är denna perk som de bygger hela sitt erbjudande runt. Jobbar man hos dom så kanske inte man får en jättehög lön men får trygghet och stabilitet och perks som resonerar med just detta. Tex några extra semesterdagar och bra pension.

Det är viktigt att erbjudandet skapas utifrån de:

- Som tilltalas av produktbolag

- Jobba inhouse

- Personer som vill ha en stabil och trygg arbetsplats och med långa uppdrag.

Detta bolag tilltalar många utvecklare som har arbetat några år i branschen kanske nyligen blivit förälder och som nu vill ha stabilitet på jobbet och på fritiden.

Exempel 2 - Startupfabriken: Konsultbolaget avsätter tid för att skapa nya produkter utifrån sina egna idéer. De vill inte att jobbet ska kännas för inrutat och inte som ett “jobb” utan ett ställe dit man går och träffar sina kompisar och gör viktiga saker ihop. De har snygga kontorslokaler med många perks som resonerar med just detta. Sociala aktiviteter som tex VR-spel, flipperspel och avsatt tid för träning.

Det är viktigt att erbjudandet skapas utifrån de som:

-Drömmer om att starta upp bolag från grunden och bli delägare i ett startup men samtidigt vill ha en stabil arbetssituation.

-Vill ha ha en kreativ och rolig arbetsmiljö där man även hittar på saker utanför arbetstid.

- Vill att jobbet inte ska kännas för inrutat och ensidigt.

-Jobba och experimentera med senaste teknikerna ihop med kollegor.

Startupfabriken lockar kandidater som vill släppa loss kreativiteten och som går i tankarna av att kanske starta ett startup eller är intresserade av att börja på ett startupbolag. De vill inte bara gå till jobbet för att jobba utan också för att umgås med sina vänner.

Exempel 3 - Specialisterna:  Hos specialisterna är det viktigt att konsulten är självgående och senior. Här får konsulten en hög lön och jobbar i team ute hos kund med sina seniora kollegor. De lär sig mycket av varandra och kompetensutbyte och vidareutveckling är en viktigt del av bolaget. Specialisterna har ofta uppdrag hos de mest attraktiva produktbolagen och har avsatt tid till kompetensutveckling.

Det är viktigt att erbjudandet skapas utifrån de som:

- Vill ha hög lön.  

- Jobba i team.

- Vill lära ut och lära sig av de bästa.

- Jobba på spännande uppdrag.

Bolaget Specialisterna tilltalar seniora kandidater som kanske går i tankarna om att själva bli frilansare eller har vart frilansare men fortfarande vill ha en hög lön men mer stabilitet och någon som ordnar uppdragen åt dom.

Erbjudandet

När man som bolag ska forma sitt erbjudande är det viktigt att alla fördelar kan backas upp med konkreta perks, exempel och bilder för att behålla trovärdigheten och att kandidaten kan se vad de får om de påbörjar en anställning.

Det handlar i grunden om att vara personlig och skapa ett erbjudande som resonera på individnivå. Har man som bolag inget spetsigt erbjudande som inte sticker ut kan det vara svårt att tilltala vissa kandidater.

Det är just runt det personliga erbjudande som Demando byggt sin ide och vill göra det möjligt för bolag att just tilltala kandidater på ett personligt plan. Vi kallar detta micro employer branding. Det handlar om att du som arbetsgivare marknadsför dig mot en kandidat som har unika behov och önskemål utifrån sin livssituation och passion.

Genom att göra rekryteringen ömsesidig och transparent så har vi sett att rekryteringen blir mer effektiv och framförallt så ser vi att konsultbolag som tyvärr tenderar att dömas av på samma sätt kan diversifiera sig och verkligen göra sig attraktiv gentemot den de vill anställa. Vi har många exempel på kandidater som från början angett att de inte vill jobba på konsultbolag men som vid närmare inblick fått sina förutfattade meningar motbevisade.

Har du idéer på ett intressant eller roligt ämne att skriva om eller kanske till och med en redan färdig artikel? Klicka här för att läsa mer.

Demando