Så gör ni kandidatupplevelsen mer Smoooth. Så minskar ni friktionerna och ökar er hitrate

2019-02-13

När man ska rekrytera utvecklare är det oerhört viktigt att förstå vikten av en smidig anställningsprocess.

Anställningsprocesser har en tendens att bli utdragna och onödigt långa med många intervjuer och ledtider. Blir processen alltför utdragen finns det en risk att onödiga tvivel väcks hos kandidaten. Den totala upplevelsen blir ryckig och osammanhängande som i sin tur riskerar att skada ert varumärke.

Det är inte ovanligt att en duktig utvecklare, med flera år i branschen, har många anställningsprocesser igång samtidigt. Det är därför viktigt att du så tidigt som möjligt lyckas sälja in ert bolag på rätt sätt.

I slutändan kommer det företag som lyckats sälja in sitt bolag bäst att vinna.

Så hur ska du göra för att öka dina chanser?

Tre viktiga saker att tänka på

Streamlina flödet

Så här är det: Långa ledtider dödar rekryteringar. Hela processen borde inte ta mer än tre till fyra veckor.

Håll en god kommunikation genom processen så att den sökande slipper sitta och fundera över hur nästa steg ser ut och vart hon eller han står. Det räcker oftast med ett kort mail som håller den sökande uppdaterad om han eller hon fortfarande är med i rekryteringsprocessen. Detta förmedlar även en seriös bild av ert företag.

När kandidaten verkar vara ett riktigt kap. Fundera då om er organisation har utrymme att kapa av något steg, för att öka er hitrate. Ni kanske kan skippa kodtest helt? Eller ni kanske kan skippa HR-intervju, alternativt lägga den sist? Ni kanske till och med kan fråga utvecklaren vem han eller hon helst träffar först?

I de fall då man använder sig av externa rekryterare kan de vara bra att låta de som på pappret är väldigt kvalificerade hoppa över den externa parten eller intern HR som första steg och låta kandidaten träffa CTO eller Lead och diskutera teknik vid första eller på andra intervju.

Första intrycket

“Du har bara en chans att göra ett bra första intryck” är en klyscha som passar bra in här. Det handlar mycket om att få kandidaten att känna sig välkommen och avslappnad.

Detta gör du bäst genom att inte möta kandidaten i dörröppningen med ett kodtest eller genom att dra igång intervjun med en rad komplicerade frågor.

Lägg istället allt krut på att ta reda på kandidatens drivkrafter och sälja in ert företag/produkt genom att berätta om fördelarna med jobbet och hur ni faktiskt jobbar.

För utvecklare är just utveckling en viktig faktor. En av de största anledningarna till varför utvecklare söker sig vidare är för att de vill jobba med tekniker som de inte får utlopp för att jobba med på sin nuvarande arbetsplats. Så kan man då ta reda på vilka dessa är och också hitta möjligheter inom bolaget, så har man kommit långt. Berätta också om vilka utmaningar den sökande kommer att ställas inför, om er techstack och möjligheten till personlig utveckling inom företaget.

Eventuella kodtest lägger ni senare i processen och se dessutom till att hålla det relevant till kandidatens arbetsuppgifter, med exempel som speglar vanliga problem som uppstår inom den tilltänkta arbetsuppgiften. Vi rekommenderar också att använda er av test som inte sträcker sig över dagar utan mer som tar några timmar att slutföra.

Lägg korten på bordet

Transparens och tydlig kommunikation är A och O. Beskriv arbetsuppgiften tydligt redan från början. På detta sättet sparar både du och den sökande en massa tid.

Finns det några viktiga breakpoints inom företaget så var tydliga med att framföra dem i ett tidigt skede.

Var samtidigt lyhörd på specifika önskemål från den sökande. Det kan röra sig om saker som flexibla arbetstider eller möjligheten till att kunna jobba hemifrån någon dag i veckan. Kan ert företag möta dessa önskemålen?

Om ni är överens om att kandidaten känns lovande så dra inte ut för länge på att presentera ert erbjudande. Den sökande ska inte behöva fråga om löner och andra förmåner.  

Vill du ha mer kött på benen får du inte missa vår artikel om de vanligaste faktorerna som driver utvecklare till att byta jobb.

Demando