Tech Glossary
Vad är ITIL?
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) är ett bibliotek med best practice-metoder för IT-service management (ITSM). ITIL har utvecklats av British Standards Institution (BSI) och används av tusentals företag världen över för att förbättra sin IT-drift. ITIL-biblioteket innehåller metoder för alla aspekter av ITSM, från design och planering till leverans och stöd. ITIL-metoderna är strukturerade i en serie på fem steg, kallad Service Lifecycle: 1. Service Strategy: Metoder för att planera, styra och implementera IT-tjänster. 2. Service Design: Metoder för att designa IT-tjänster och tjänsteleveranser. 3. Service Transition: Metoder för att planera, testa och implementera förändringar i IT-tjänster. 4. Service Operation: Metoder för att hantera och stödja IT-tjänster. 5. Continual Service Improvement: Metoder för att analysera och förbättra befintliga IT-tjänster. ITIL-metoderna är flexibla och kan anpassas till alla typer och storlekar av organisationer. De flesta organisationer börjar med att implementera ITIL i en eller flera av de fem stegen i Service Lifecycle. ITIL är inte en komplett lösning för ITSM, utan snarare ett bibliotek med verktyg och metoder som kan användas för att skräddarsy en lösning so