Tech Glossary
Vad är MQL?
MQL är en förkortning för Marketing Qualified Lead och är en viktig term inom marknadsföring och försäljning. En MQL är en potentiell kund som har visat intresse för ett företags produkt eller tjänst och har tagit någon form av interaktion med företaget. Det kan vara genom att fylla i ett formulär på företagets webbplats, ladda ner en e-bok eller delta i ett webinar.För att avgöra om en lead kvalificerar som MQL används olika kriterier som kan variera beroende på företag och bransch. Vanliga kriterier inkluderar demografiska uppgifter som geografisk plats, företagsstorlek och bransch, samt beteendeindikatorer som hur många gånger en lead har besökt företagets webbplats eller vilka sidor de har besökt.Att identifiera MQL är viktigt för att kunna rikta sin marknadsföringsinsats på de leads som har störst potential att bli kunder. Genom att följa upp och vårda MQL på rätt sätt kan företag öka sina chanser att konvertera dessa leads till betalande kunder. MQL är ett viktigt begrepp för att förstå och optimera marknadsföringsstrategin för att öka försäljningen och förbättra lönsamheten.